Od 17.3. je možné předkládat žádosti do nového typu výzvy na podporu ekocenter. Nová dotační výzva z Národního programu Životní prostředí (NPŽP) podpoří provoz, další rozvoj a realizaci vzdělávacích aktivit ekocenter. Je v ní připraveno 220 milionů korun.
S kolegy v platformě Učím o klimatu často diskutuje, zda je vhodné zařazovat toto téma do vzdělávání mladších dětí ve věku 6–10 let. Pojďme se podívat na argumenty pro a proti, abychom mohli lépe posoudit, zda je tento krok skutečně vhodný.
Emílie Strejčková, energická žena, která vydupala v roce 1994 ze země Toulcův dvůr. Vlastně spíš z ministerstev, politiků a úředníků. Žena v kostkované sukni, béžovém baloňáku a hnědých střevících, kterou si zapamatoval každý, s kým se potkala.
Mokřady patří ze své podstaty mezi nejdůležitější a díky probíhajícím ekologickým změnám i nejohroženější biotopy. Nikoho jistě nepřekvapí, že se i Český svaz ochránců přírody (ČSOP) touto problematikou dlouhodobě zabývá a v historii jeho činnosti můžeme najít řadu úspěšně ukončených či stále probíhajících „mokřadních“ projektů. V roce 2024 se ČSOP zapojil do realizace projektu „Naše mokřady v době klimatické změny“.
Životní dílo Hany Librové nesestává jen z originálních sociologických výzkumů, množství publikovaných článků, řady pozoruhodných knih, přednášek a besed. Byť její vrcholný profesní počin bezesporu představuje ustavení oboru a Katedry environmentálních studií (1999), další z mnoha oblastí cílevědomého působení profesorky Librové je dlouhodobá soustavná podpora environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO).
Změny v lidské společnosti přicházejí stále rychleji, není to jen náš subjektivní pocit. I planeta Země se prý otáčí rychleji. V běžném životě se nás otáčení planety nedotkne, mnohem důležitější je tempo technologického pokroku a související nárůst objemu poznatků o světě. Mění se náš způsob života i prostředí. Jak bude svět vypadat za 20 nebo dokonce za 50 let?
V květnu letošního roku odstartoval inovativní projekt Ze-mě do Země organizace EKODOMOV s cílem předcházení vzniku bioodpadů na středních školách. Kombinace výukových programů a konzultační podpory vede studenty k samostatné práci, jejímž výstupem jsou nová opatření nakládání s bioodpadem na škole.
Získání ocenění a značek kvality vnímáme ve Střediscích ekologické výchovy jako ohodnocení vysokých standardů našich služeb a aktivit, jako jistý druh prestižní „michelinské hvězdy“.
Pokud učitele vyškolíme pouze v environmentálních otázkách, vybavíme je schopností plánovat a koordinovat svoji práci. Ale to nebude dostatečné. Nebudou-li i ty další dvě vrstvy dobře upečené, patro JÁ KOORDINÁTOR nebude samo o sobě kvalitně plnit svoji funkci.