Udržíme krok?

14.10.2024
Změny v lidské společnosti přicházejí stále rychleji, není to jen náš subjektivní pocit. I planeta Země se prý otáčí rychleji. V běžném životě se nás otáčení planety nedotkne, mnohem důležitější je tempo technologického pokroku a související  nárůst objemu poznatků o světě. Mění se náš způsob života i prostředí. Jak bude svět vypadat za 20 nebo dokonce za 50 let?

Jak se na tento rychle proměňující svět připravuje vzdělávání? V České republice probíhá v současnosti příprava nových rámcových vzdělávacích plánů (RVP) pro školy, které vychází ze Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+. Ale jak to u strategických plánů bývá, nějakou dobu trvá přenést je do praxe. Budou tyto změny za pár let stále aktuální?

Věřím, že z velké části ano. Nové rámcové vzdělávací plány (zatím jsou ve veřejném připomínkování RVP pro MŠ a ZŠ) se totiž nezaměřují na vyjmenování témat, která by se děti měly naučit, ale důraz kladou na rozvoj kompetencí, dovedností a učení v souvislostech. Děti, které se dnes naučí pracovat s informacemi, plánovat, vyhodnocovat a komunikovat, budou i za dvacet let schopné postavit se před nové výzvy a témata.

Považuju proto za zásadní, aby tento koncept převzali učitelé, kteří se podle mých osobních zkušeností změny zatím spíše obávají. Ptají se, jakou dostanou podporu, když se bude systém poměrně radikálně měnit. Budou včas k dispozici nové učebnice nebo vzorové lekce? Bude možné změny s někým konzultovat?

Pro nás environmentální vzdělavatele  je to velká příležitost podpořit učitele v oblastech, kde máme hromadu zkušeností. Průřezové téma a vlastně i pojem environmentální výchova z RVP vymizely, nově se cíle propisují do jednotlivých vzdělávacích oblastí. Což je trochu výhoda, protože na ně učitelé ve svých předmětech nebudou zapomínat, ale trochu také nevýhoda, protože se tím omezuje důraz na učení v souvislostech. Ale máme tu nová průřezová témata, zejména průřezové téma Udržitelné prostředí. Udržitelnost je pojem, který se významně prolíná celým RVP. Pro řadu učitelů je právě toto jedna ze změn, ve které se budou cítit nejistí.  Pojďme jim ukázat jak na to.

Co tedy můžeme školám nabídnout za podporu? Klimatické vzdělávání, místně zakotvené učení, facilitaci žákovských projektů, badatelsky orientovanou výuku, učení venku ….  Učíme už z podstaty naší činnosti aktivizačně a činnostně s důrazem na kooperaci a komunikaci, i proto je patrně zájem škol o výukové programy tak velký. Kromě výukových programů ale podporujeme přímo učitele  přípravou metodických materiálů, vzdělávacích aktivit a dalšími formami podpory.

V Muzeu Říčany se v tomto školním roce věnujeme podpoře 8 škol v regionu. Na úvodní workshopy, které představují změny RVP v oblasti průřezových témat a postup při facilitaci žákovských projektů, navazujeme konzultacemi s jednotlivými pedagogy, tandemovou výukou a spoluprací na žákovských projektech. Na konci spolupráce vznikne pro každou škol plán implementace průřezových témat se zaměřením na udržitelnost, kde budou na základě zkušeností ze spolupráce s pedagogy navrhnuté už konkrétní aktivity s lokálními specifiky. Školy pak mohou tyto dokumenty využít při přípravě svých školních vzdělávacích plánů. Tento projekt je financován Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy.

Pojďme se vzájemně podpořit a sdílet zkušenosti z přípravy škol na nové RVP mezi ekocentry například na setkávání SSEV Pavučina.

Ing. Edita Ježková, Muzeum Říčany

Zdroje:

Autor/ka

Edita Ježková, Muzeum Říčany