Cesta lipkovým specializačním studiem je živá, plná legrace a dobrodružství. Spoustu jsem se dozvěděla a naučila. O sobě, o světě vzdělávání a ekovýchově. Vanda Hamzová. absolventka studia
Letos na Lipce probíhá 17. specializační studium koordinátora environmentální výchovy. Naším vzdělávacím programem prošly už stovky učitelů. Co jim opravdu pomáhá? Co je motivuje a posouvá vpřed? Tyto otázky si klademe pokaždé, když studium připravujeme.
Na dotaz, co mi dalo lipkové studium koordinátora EVVO, odpověděla jedna z účastnic Alena Jankovská ze ZŠ Tišnov takto: Studium koordinátora EVVO mi zasadilo moje dosavadní vědomosti a dovednosti do širšího uceleného rámce nejnovějších poznatků a dosavadních zkušeností z této oblasti. Nadchlo mě inspirativní a přátelskou atmosférou ze strany našich lektorů i spolužáků – s mnohými pokračujeme v setkáváních a vzájemné inspiraci a sdílení zkušeností i po skončení studia. A hlavně jsem díky němu získala pro svou práci koordinátorky „nový čerstvý vítr do plachet,“ chuť a odvahu realizovat své nápady a v neposlední řadě i větší podporu vedení školy, na které pracuji.
To je jistě pozitivní, ale co se za tím skrývá? Možná budete překvapeni, ale k rámování našeho snažení napomohl právě model třípatrového dortu.
Uvědomili jsme si, že dobrý koordinátor je jenom třetí, nejmenší dortové patro. Pokud učitele vyškolíme pouze v environmentálních otázkách, vybavíme je schopností plánovat a koordinovat svoji práci. Ale to nebude dostatečné. Nebudou-li i ty další dvě vrstvy dobře upečené, patro JÁ KOORDINÁTOR nebude samo o sobě kvalitně plnit svoji funkci.
Možná přemýšlíte, co je vlastně skryto v těch důležitých dvou spodních vrstvách.
Druhé patro v sobě ukrývá kompetence k učení, nazvali jsme ho JÁ UČITEL. Patří tohle opravdu do studia? Jsme přesvědčeni, že ano. Při společném přemýšlení nad proměnou dnešního světa v čase klimatické krize nám dochází stále více, že i role učitele se musí výrazně změnit. A že starý příběh, který je postaven na vnější motivaci žáků k učení, soutěživosti a na moci v rukou dospělých, už ztrácí svoje místo. Abychom děti připravili na život ve světě, který si jen sami umíme těžko představit, je třeba v nich maximálně podporovat jejich potenciál. Umění spolupráce, kreativita a pružnost při řešení problémů jsou podle nás klíčové dovednosti, které by učitel měl u žáků rozvíjet. Abychom učitele inspirovali k rozvoji pedagogických dovedností, záměrně do studia zařazujeme bloky o inovativních cestách ve výuce. Jedná se například o učení venku, badatelství, projektovou výuku.
Náš dort má ale tři vrstvy.
Třetí nejdůležitější patro tvoří základnu a nazvali jsme ho JÁ ČLOVĚK. Jak pracujeme s touto oblastí? Přátelská spolupracující atmosféra, autenticita, sdílení zkušeností, zařazení her a týmových aktivit, jakož i témata o řešení konfliktů a nenásilné komunikaci, napomáhají tomu, aby nám bylo na studiu společně hezky a aby to vše mohlo fungovat. Potvrzuje se, že co si účastníci zažijí na vlastní kůži, to přirozeně přenáší do své pedagogické praxe, do svého života.
Studium mě inspirovalo, jak se pohnout z místa. A to nejen v profesním životě, ale hodně i v tom osobním. Prioritizovaly se mi hodnoty, které byly dřív upozaďovány. Celkově bych tento kurz přirovnal k „terapii,“ při které potkáte a poznáte věci, o kterých jste u sebe netušili, že je vůbec máte. A to vše na pozadí environmentalistiky. Napsal Jindřich Havelka, absolvent studia.
Pokud vás láká proniknout do tajů receptu na třípatrový dort z Lipky, zveme vás do našeho Specializačního studia pro koordinátory EVVO. Pro školní rok 2024/25 zbývá několik volných míst.
Bližší informace a přihlášku naleznete na https://www.lipka.cz/vzdelavani-koordinatoru-evvo#O-studiu.
Helena Nováčková a Hana Pivečková,
garantky a lektorky Specializačního studia pro koordinátory EVVO,
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno
Autor/ka
Helena Nováčková a Hana Pivečková, LIPKA