Ceny a značky kvality jako příležitost k environmentální osvětě a vzdělávání

18.8.2024
Získání ocenění a značek kvality vnímáme ve Střediscích ekologické výchovy jako ohodnocení vysokých standardů našich služeb a aktivit, jako jistý druh prestižní „michelinské hvězdy“.

V loňském roce získal Toulcův dvůr dvě ceny Adpterra awards a my jsme to vnímali jako opravdu velkou věc. Na slavnostním předání ceny jsme poskytli několik rozhovorů, proběhlo pár tiskových zpráv. Vzhledem k široké veřejnosti pouhé plácnutí do vody. Podobné to bylo i se značkou Ekologicky šetrná služba, kterou získalo Sdružení SRAZ pro hostel, nebo s mezinárodním oceněním Arca Deli Awards za programy hiporehabilitace s huculskými koňmi.

Pokud chceme ze získaných značek vytěžit nejen PR organizace, ale také jejich edukační potenciál, je nutné s nimi cíleně pracovat. Což nespočívá v tom, vyvěsit certifikát na zeď a značku na webové stránky. Je důležité si uvědomit, že podstatu a význam ocenění znají většinou jenom odborníci v dané oblasti. Proto je důležité převést obsah značky do „lidštiny“ a tak ho prezentovat.

Co jsme zkusili?

Diplomy za projekt Hospodaření s vodou na Toulcově dvoře v Adapterra awards jsou graficky opravdu krásné a zaujmou, proto je v maximální míře využíváme – visí na nástěnkách pro veřejnost i na Infocentru. Nabízíme a vedeme prohlídky po jednotlivých adaptačních opatřeních a připravili jsme k nim brožurku. Její nedílnou součástí je i doporučení podobného adaptačního opatření pro každého z nás.

V hostelu jsme pod certifikát „Ekologicky šetrná služba“ vyvěsili také desatero zajímavostí, co přesně značka znamená a co ubytovaní mohou a nemohou očekávat. Je skvělé vidět naše hosty, jak u cedulí stojí a čtou. V současnosti pracujeme na vizualizaci desatera, velkým cílem je oslovit děti a mládež, kteří jsou u nás ubytovaní, pro tuto cílovou skupinu je důležité zajímavé grafické ztvárnění.

A funguje to?

Nemáme zatím žádné výzkumy a data, přesto si myslíme, že to význam má. Lidé se o problematiku živě zajímají, diskutují, vyměňují si vzájemně zkušenosti. Občas nás někdo osloví se žádostí o radu nebo doporučení, případně sdílí svoje vlastní řešení. A to je vlastně úspěch – vzbudit zájem, motivovat a vést ke konkrétním krokům a činům.

Za nás je důležité předávat poselství cen a značek lidem. Ne způsobem koukněte se, jak jsme dobří, ale pojďte to zkusit také, není to nic složitého.

Jsme sami zvědaví, jaké další možnosti nám budoucnost přinese.

Ing. Lenka Skoupá, Sdružení SRAZ, Toulcův dvůr

Autor/ka

Lenka Skoupá, Sdružení SRAZ, Toulcův dvůr